Saturday, March 5, 2016

سیستم هیدرولیکی

سيستم هيدروليك امروزه در بسياري از فرآيندهاي صنعتي ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزينه و با دقت زياد مورد نظر است در همين راستا بکارگيري سيال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه هاي صنعت به ویژه درب اتوماتیک رو به گسترش است. استفاده از قدرت سيال  به دو شاخه مهم هيدروليک و نيوماتيک (که جديدتر است) تقسيم ميشود. کاربردهاي سيستمهاي هيدروليک عمدتا در مواردي است که قدرتهاي بالا و سرعت هاي کنترل شده دقيق مورد نظر باشد (مانند جک هاي هيدروليک ، ترمز و فرمان هيدروليک و...). حال اين سوال پيش ميايد که مزاياي يک سيستم هيدروليک نسبت به ساير سيستمهاي مکانيکي يا الکتريکي چيست؟ در جواب مي توان به موارد زير اشاره کرد: 1. طراحي ساده       2. قابليت افزايش نيرو       3. سادگي و دقت کنترل 4. انعطاف پذيري      5. راندمان بالا                  6. اطمينان در سيستم هاي هيدروليک و نيوماتيک نسبت به ساير سيستمهاي مکانيکي قطعات محرک کمتري وجود  دارد و ميتوان در هر نقطه به حرکتهاي خطي يا دوراني با قدرت بالا و کنترل مناسب دست يافت ، چون  انتقال قدرت توسط جريان سيال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شيلنگ ها) صورت ميگيرد ولي در سيستمهاي مکانيکي ديگر براي انتقال قدرت از اجزايي مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ  و... استفاده ميکنند. در اين سيستمها ميتوان با اعمال نيروي کم به نيروي بالا و دقيق دست يافت همچنين ميتوان نيرو هاي بزرگ خروجي را با اعمال نيروي کمي (مانند بازو بسته کردن شيرها و ...) کنترل نمود. استفاده از شيلنگ هاي انعطاف پذير ،  سيستم هاي هيدروليک و نيوماتيک را به سيستمهاي انعطاف پذيري تبديل ميکند که در آنها از محدوديتهاي مکاني که براي نصب سيستمهاي ديگر به چشم مي خورد  خبري نيست. سيستم هاي هيدروليک و نيوماتيک به خاطر اصطکاک کم و هزينه پايين از راندمان بالايي برخوردار هستند همچنين با استفاده از شيرهاي اطمينان و سوئيچهاي فشاري و حرارتي ميتوان سيستمي مقاوم در برابر بارهاي ناگهاني ، حرارت يا فشار بيش از حد ساخت که نشان از اطمينان بالاي اين سيستمها دارد.  اکنون که به مزاياي سيستم هاي هيدروليک و نيوماتيک پي برديم به توضيح ساده اي در مورد طرز کار اين سيستمها در درب های اتوماتیک خواهيم پرداخت. براي انتقال قدرت به يک سيال تحت فشار (تراکم پذير يا  تراکم ناپذير) احتياج داريم که توسط  پمپ هاي هيدروليک ميتوان نيروي مکانيکي را تبديل به قدرت سيال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نيرو به بازو های جک پارکینگی یا درب اتوماتیک است که اين وظيفه را لوله ها، شيلنگ ها و بست ها به عهده ميگيرند . بعد از کنترل فشار و تعيين جهت جريان توسط شيرها سيال تحت فشار به سمت عملگرها (سيلندرها يا موتور هاي هيدروليک ) هدايت ميشوند تا قدرت سيال به نيروي مکانيکي مورد نياز (به صورت خطي يا دوراني) تبديل شود. اساس کار تمام جک هاي هيدروليکي بر قانون پاسکال استوار است.  قانون پاسکال: 1.    فشار سرتاسر سيال در حال سکون يکسان است .(با صرف نظر از وزن سيال) 2.    در هر لحظه فشار استاتيکي در تمام جهات يکسان است. 3.    فشار سيال در تماس با سطوح بصورت عمودي وارد ميگردد. همانطور که در شکل 1 مي بينيد يک نيروي ورودي نيوتني ميتواند نيروي مورد نياز چهار سيلندر ديگر  را تامين کند.  شکل (1)   يا در شکل 2  داريم :    شکل (2)         اکنون بعد از آشنايي مختصر با طرز کار جک های هيدروليکي به معرفي اجزاي يک سيستم هيدروليکي مي پردازيم. اجزاي تشکيل دهنده جک های هيدروليکي: 1- مخزن : جهت نگهداري سيال 2- پمپ :   جهت به جريان انداختن سيال در سيستم که توسط الکترو موتور يا 3- موتور هاي احتراق داخلي به کار انداخته مي شوند. 4- شيرها : براي کنترل فشار ، جريان و جهت حرکت سيال 5- عملگرها : جهت تبديل انرژي سيال تحت فشار به نيروي مکانيکي مولد کار(سيلندرهاي هيدروليک براي ايجاد  حرکت خطي و موتور هاي هيدروليک براي ايجاد حرکت دوراني). شکل 3 يک سيستم هيدروليکي را نشان ميدهد.   شکل(3) از معتبرترین و شناخته شده ترین برندهای جک های هیدرولیک پارکینگی میتوان به برند های فادینی و فک اشاره کرد که از پیشتازان عرصه ی درب اتوماتیک در جهان هستند.

No comments:

Post a Comment